Kun jossain maassa tapahtuu jotain, se vaikuttaa koko maailmassa. Esim, jos Yhdysvalloissa on talousongelmia, ne vaikuttavat myös Euroopassa ja Suomessa. Jos öljyvaltiossa on levoton tilanne, öljyn hinta koko maailmassa nousee.
Kuluttajan kannalta globaali talous tarkoittaa myös sitä, että he voivat ostaa eri puolilla maailmaa tehtyjä tuotteita. Esimerkiksi Suomeen ja Eurooppaan vaatteet tuodaan pääosin Aasiasta, koska siellä on edellusta tekstiiliteollisuutta. Siellä tehdään paljon vaatteita niin halvalla, ettei Suomen tekstiiliteollisuus voi kilpailla sen kanssa.Yrityksen kannalta suomalainen tekstiiliyritys ei menesty, koska se ei voi kilpailla isoilla markkinoilla näiden yrityksen kanssa. Vain isot kansainväliset yritykset menestyvät, esim. sellainen yritys, jossa palkat ja tuotantokustannukset ovat pienet.
Globalisaation hyviä puolia
- yritykset myyvät tuotteita ympäri maailmaa
- jotkut tuotteet ovat halvempia kuin ennen
Globalisaation huonoja puolia
- esim. Suomessa tehdyt tuotteet kilpailevat muiden maiden halpojen tuotteiden kanssa
- suomalaiset yritykset siirtävät tehtaita muihin maihin, koska siellä palkat ovat pienemmät tai asiakkaat lähellä tai raaka-aine halvempaa
- yritys voi kasvaa niin isoksi, että se saa liikaa määräysvaltaa köyhässä maassa
- köyhässä maassa ei ole aina työaikalakia, minimipalkkaa tai lakia, minkäikäinen lapsi voi olla työssä
- suuri yritys voi tuhota luontoa köyhässä maassa
- suuri yritys voi lahjkoa viranomaisia köyhässä maassa
Halpatuonti
Köyhässä maassa valmitetaan tuotetta esim. t-paitoja tai lenkkareita. Niitä valmistavat köyhät ihmiset. Tehtaassa voi olla työssä myös lapsia. Monet kuluttajat haluavat tietää, miten ja missä tuote on tehty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti